Παρασκευή 30 Μαρτίου 2012

O ΛΑΖΑΡΟΣ

Σήμερα μιλήσαμε για την Ανάσταση του Λαζάρου,του αγαπημένου φίλου του Χριστού.

Διαβάσαμε την ιστορία,τη συζητήσαμε και τη ζωγραφίσαμε.




Γνωρίσαμε έθιμα διαφόρων περιοχών της χώρας μας για το Σάββατο του Λαζάρου.( Λαζαρίνες,λαζαράκια)

Φτιάξαμε τα λαζαράκια μας


κι έναν πολύ πρόχειρο Λάζαρο με καλαμάκι και γκοφρέ χαρτί, γιατί μας άρεσε το γεγονός ότι σε κάποιες περιοχές φτιάχνουν το Λάζαρο και πηγαίνουν από σπίτι σε σπίτι κρατώντας καλάθια με λουλούδια και λέγοντας τα κάλαντα του Λαζάρου.




Μάθαμε τα κάλαντα
( Ευχαριστώ την περσινή συνάδελφο Δημητρίου Ντίνα καταγόμενη από τη Στερεά Ελλάδα  που μου τα έμαθε)

και δραματοποιήσαμε κι εμείς το έθιμο αυτό.



Πέμπτη 29 Μαρτίου 2012

ΠΑΣΧΑΛΙΝΑ ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ!!


ΠΑΙΧΝΙΔΙ 1

Θυμάστε την << Τρελή Αποκριά>>,το επιτραπέζιο που είχαμε φτιάξει τις Απόκριες;
Ε λοιπόν,επειδή άρεσε πολύ στα παιδιά,( να φανταστείτε μέχρι προχθές έπαιζαν ακόμα με τις αποκριάτικες εικόνες και δε με άφηναν να το μαζέψω)σκέφτηκα να τους το αλλάξω και να το κάνω πασχαλινό.

Έτσι,αντικατέστησα τις αποκριάτικες εικόνες με πασχαλινές και η χαρά μας......δεν περιγράφεται!!

Η κυρα Σαρακοστή λοιπόν τώρα θα μας οδηγήσει στο Πάσχα και την Ανάσταση του Χριστού μας.
Παίζεται ακριβώς με τον ίδιο τρόπο απλά τώρα πρέπει να περιγράψουν το έθιμο που δείχνουν οι νέες εικονίτσες.Και φυσικά άλλαξε και η μάγισσα η οποία τώρα μισεί τα κόκκινα αβγά.
Τις οδηγίες μπορείτε να τις βρείτε
εδώ



ΠΑΙΧΝΙΔΙΔΙ 2
(ΠΟΙΟ ΛΑΓΟΥΔΑΚΙ ΘΑ ΜΑΖΕΨΕΙ ΠΡΩΤΟ ΤΑ ΑΒΓΑ ΤΟΥ ;)

Tα παιδιά σχεδίασαν κι έκοψαν 10 μεγάλα κόκκινα αβγά.
  Φτιάξαμε 2 ομάδες αβγών κι
έγραψαν τους αριθμούς 1 - 5 σε κάθε ομάδα.





Στη συνέχεια σχεδίασαν κι έκοψαν μικρότερα αβγουλάκια.





Η κυρία στο μεταξύ ετοίμασε ό,τι άλλο χρειαζόταν (2 τέτοια χαρτόνια)



και άρχισε το παιχνίδι.

Σε ένα καλάθι βάλαμε τα μικρά αβγουλάκια και δεξιά κι αριστερά από το καλάθι βάλαμε τα μεγάλα αβγά γυρισμένα από την ανάποδη ώστε να μη φαίνονται οι αριθμοί.



Κάθε παιδάκι(ή ομάδα)επιλέγει ένα αβγό από δεξιά κι ένα από αριστερά ,προσθέτει τους αριθμούς και παίρνει τόσα μικρά αβγά όσα το άθροισμα των αριθμών ώστε να τα βάλει στο χαρτόνι.



Κερδίζει αυτός που θα καταφέρει να μαζέψει πρώτος τα αβγουλάκια του!!!






  

Τετάρτη 28 Μαρτίου 2012

ΜΥΡΙΣΕ ΑΝΟΙΞΗ !!

Αυτές τις μέρες ασχοληθήκαμε λίγο με την Άνοιξη.

Ορίστε μερικά από τα έργα μας

Η Άνοιξη






Το βιβλίο της



( έχω γράψει τα σημαντικότερα γεγονότα με κάποια κενά. Τα παιδιά βρίσκουν τις αντίστοιχες καρτέλες με τις λέξεις που λείπουν κι αφού ολοκληρωθεί το βιβλίο,μπαίνει στη βιβλιοθήκη μας)




Η μυγδαλίτσα



Ζωγραφική με μύγδαλα
(Ο φίλος μας ο Γιάννης έφερε μύγδαλα κι ένα κουτί από δημητριακά.Φέρνουν κατά καιρούς διάφορα υλικά που δεν χρησιμοποιούν στο σπίτι και φτιάχνουμε κατασκευές).
Έτσι μου ήρθε στο μυαλό η τεχνική με τους βόλους.
Επιλέξαμε τα χρώματα που μας άρεσαν





Αντί για βόλους βάλαμε μύγδαλα,κουνήσαμε καλά καλά το κουτί



και βγήκε αυτό το αποτέλεσμα.




Ήταν πολύ αστεία διαδικασία!!



Τα χελιδονάκια
Το κλασσικό αινιγματάκι


Το αγαπημένο μου ποιηματάκι


και οι χελιδονοφωλιές μας

από χάρτινο πιάτο.



Έφτιαξαν και τα μωρά χελιδονάκια μέσα στη φωλιά!!






Τρίτη 27 Μαρτίου 2012

H ΜΥΓΔΑΛΙΑ!!

Εμείς περιμέναμε υπομονετικά και να που οι μυγδαλίτσες δίπλα στο νηπιαγωγείο μας άνθισαν!Λίγο καθυστερημένα βέβαια αλλά μας έχουν ανταμείψει με την ομορφιά τους.






Τις παρατηρήσαμε ,είπαμε όλα τα σχετικά με το δέντρο και τους καρπούς του.Θυμηθήκαμε και πώς ο καρπός γίνεται δέντρο που το είχαμε δει το φθινόπωρο

και τις ζωγραφίσαμε με δακτυλομπογιές,όπως ήθελαν τα παιδιά







Τι να λένε άραγε μεταξύ τους αυτές οι αμυγδαλίτσες;


 - Γεια σου.
- Γεια σου, Τι κάνεις ;
 - Καλά.Πάμε μια βόλτα ;
 - Πάμε αλλά πώς που δεν μπορούμε να βγάλουμε τις ρίζες μας να περπατήσουμε ;
 - Έχεις δίκιο,δεν μπορούμε να φύγουμε από δω.Δεν πειράζει,όμως,γιατί από δω βλέπουμε πολλά πράγματα,το βουνό,το κόσμο,τα σπίτια,τις ανεμογεννήτριες,τα δέντρα,τα λουλούδια,τα πουλιά,το σχολείο και τα παιδάκια που παίζουν...
 - Ναι βλέπουμε και τα έλατα και τα πεύκα.Τι ωραία που είμαστε εδώ.
 - Εγώ είμαι πολύ ευτυχισμένη σ'αυτή τη θέση.
 - Κι εγώ είμαι χαρούμενη φίλες μου και θα περιμένουμε μαζί να δούμε και τα χελιδονάκια που θα έρθουν σε λίγες μέρες....







Παρασκευή 23 Μαρτίου 2012

25η ΜΑΡΤΙΟΥ !!!

Επεκτείναμε λιγάκι την ενασχόχλησή μας με το χωριό μας ,μιας και κατά την αναζήτηση πληροφοριών βρήκαμε αρκετά στοιχεία που αφορούσαν την περίοδο της τουρκοκρατίας.
Έτσι εστιαστήκαμε περισσότερο στα ιστορικά γεγονότα που αφορούσαν το χωριό και τις γύρω περιοχές.

ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Πολύ κοντά στο χωριό βρίσκεται η Ι.Μ.Καλτεζών όπου σύμφωνα με πηγές κατά την επανάσταση υπήρχαν αποθήκες πυρομαχικών αλλά και πολλές φορές βρήκε εκεί καταφύγιο ο Θ.Κολοκοτρώνης.Εκεί αργότερα συγκεντρώθηκαν και οι 40 πρόκριτοι που αποτέλεσαν την Α΄ Πελοποννησιακή Γερουσία.
Μιλήσαμε λοιπόν κι εμείς για το κρυφό σχολειό,και μάθαμε και το σχετικό ποιηματάκι που έλεγαν τα παιδάκια πηγαίνοντας σ'αυτό.
Φεγγαράκι μου λαμπρό
φέγγε μου να περπατώ...








Βρήκαμε και μια ιστοριούλα.....

  To μοναστήρι ααντιμετώπισε πολλές λεηλασίες από τους Τούρκους αλλά ο Αγ. Νικόλαος πάντα βοηθούσε, όπως τότε, που ένας Τούρκος αγάς πήγαινε με τη συνοδεία του να λεηλατήσει για δεύτερη φορά τη Μονή. Μετά από προσευχή του Ανανία ο αγάς δεν μπορούσε να κινηθεί, σαν να τον κρατούσαν αλυσίδες και η μορφή του Αγίου παρουσιάστηκε μέσα από μία φλόγα και διέταξε τον αγά να απομακρυνθεί. Έκτοτε ο αγάς βοηθούσε οικονομικά πάντα τη Μονή.

ΟΙ ΑΣΕΑΤΕΣ(ΚΑΝΤΡΕΒΑΙΟΙ)

Μιλήσαμε για τις συνθήκες ζωής των Ελλήνων εκείνα τα χρόνια και τους φόρους που ήταν αναγκασμένοι να πληρώνουν στους Τούρκους.Συγκεκριμένα μελετήσαμε τον πίνακα που βρήκαμε στο διαδίκτυο που αναφέρει τις εισφορές των Ασεατών και των γύρω χωριών .

Γνωρίσαμε το νόμισμα της εποχής
<< γρόσια>> και προσπαθήσαμε να διαβάσουμε πόσα γρόσια πλήρωναν οι Ασεάτες κ.τ.λ.
Διαβάσαμε και << ΤΑ ΕΛΛΗΝΑΚΙΑ >> ,όπου κι εκεί αναφέρεται παρόμοιο περιστατικό εισφορών(σοδειάς) στους Τούρκους.




Η ΜΑΧΗ ΣΤΟ ΒΑΛΤΕΤΣΙ

Οι πηγές μας αναφέρουν ότι οι Ασεάτες ή Καντρεβαίοι όπως αποκαλούνταν εκείνα τα χρόνια πήραν μέρος σε πολλές μάχες.
Σαν παραμυθάκι προσπάθησα να τους διηγηθώ τα γεγονότα μιας πολύ σημαντικής νίκης των Ελλήνων,που τους όπλισε με θάρρος και δύναμη να συνεχίσουν τον αγώνα τους.Αναφέρομαι στη μάχη στο Βαλτέτσι (γειτονικό χωριό),όπου οι
Έλληνες κατάφεραν να κερδίσουν τους Τούρκους που μέχρι τότε φάνταζαν αήττητοι.Εντυπωσιάστηκαν με την εξυπνάδα του Θ.Κολοκοτρώνη και τα σχέδια που κατάστρωνε για να ξεγελάει τους Τούρκους.Μιλήσαμε για το σπουδαίο αυτό ήρωα που καταγόταν από την Πελοπόννησο .Έτσι κατάλαβαν και για ποιο λόγο υπάρχει το άγαλμα του στην  πλατεία Άρεως στην Τρίπολη,το οποίο έχουν δει κατά τη διάρκεια  επίσκεψής τους εκεί.



Είδαμε επίσης πώς επικοινωνούσαν εκείνη την εποχή οι άνθρωποι ( ταχυδρόμος - αγγελιοφόρος - φωτιά....)

(Μόλις ο Κολοκοτρώνης είδε τις δύο φωτιές κατάλαβε πως οι Τούρκοι κατευθύνονταν προς το Βαλτέτσι) 





Δεν ήταν όμως ο μοναδικός ήρωας της περιοχής.Ο Κυριακούλης Μαυρομιχάλης ,ο Νικηταράς και πολλοί άλλοι πολέμησαν για την ελευθερία μας.
Βρήκαμε μια αναφορά σ'ενα περιστατικό κατά το οποίο  ααναφέρεται ότι 17 Τούρκοι συνόδευαν ένα κοπάδι (5.000 - 6.000) πρόβατα από την Καρύταινα στην Τρίπολη. Ο Νικηταράς βρισκόταν μόνος στο Φραγκόβρυσο,(γειτονική περιοχή) όταν το έμαθε. Τους βγήκε μπροστά, σκότωσε "πεντ' έξι" από αυτούς και τους πήρε όσα πρόβατα μπορούσε να κουμαντάρει. Οι υπόλοιποι Τούρκοι έσπευσαν στην Τρίπολη. Με αυτό το περιστατικό απλώθηκε η φήμη του σε όλη τη γύρω περιοχή...


Γνωρίσαμε,όμως και τους υπόλοιπους ήρωες της επανάστασης



 και κάναμε ένα κρυπτόλεξο με τα ονόματά τους.


Βοήθησαν ,όμως, και κάποιοι άλλοι άνθρωποι τους Έλληνες,όχι πολεμώντας με όπλα,αλλά εμψυχώνοντας τους με την <<πένα>> τους.Διαβάσαμε μια πολύ όμορφη ιστοριούλα με τίτλο <<Ο αγωνιστής με την πένα>>,από το Ανθολόγιο Ά και ΄Β τάξης και γνωρίσαμε το Διονύσιο Σολωμό που έγραψε τον Εθνικό μας Ύμνο και το Ρήγα Φεραίο που έγραψε τον Θούριο ( που μας άρεσε πολύ και μάθαμε να το τραγουδάμε).

Μάθαμε , ομως, κι ένα άλλο εκπληκτικό τραγούδι σε στίχους Ν.Γκάτσου..




Κάπως έτσι κλείσαμε την αναφορά μας στην Εθνική μας Επέτειο.Είναι άλλωστε ένα θέμα ανεξάντλητο....

Μερικές ακόμα από τις δουλίτσες μας...

















ΠΗΓΕΣ :

Τρίτη 20 Μαρτίου 2012

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ

Για την ελληνική σημαία είχαμε μιλήσει τον Οκτώβριο που είναι και η γιορτή της σημαίας.Με αφορμή,όμως,την Εθνική μας Επέτειο ξαναθυμηθήκαμε κάποια πραγματάκια ( σχήμα,χρώματα,από που προέρχονται τα χρώματά της,εθνικό σύμβολο κ.τ.λ.)

Φτιάξαμε την ελληνική σημαία δουλεύοντας περισσότερο τα Μαθηματικά και τη Γλώσσα αυτή τη φορά.

Μετρήσαμε τις λωρίδες 9 συνολικά,συγκεκριμένα 5 μπλε και 4 λευκές.Έτσι λοιπόν μετρήσαμε και πήρε ο καθένας όσες λωρίδες χρειαζόταν για να φτιάξει τη σημαία του.
(τις λωρίδες τις είχα κόψει εγώ περισσότερο από θέμα χρόνου.Άλλωστε κάνουν τόσα πράγματα μόνα τους τα παιδιά,δε νομίζω πως είναι τόσο τραγικό να συμμετέχουμε κι εμείς κάπου κάπου...)



Στη συνέχεια κάθε παιδάκι έγραψε σε μικρά τετράγωνα χαρτάκια τους αριθμούς από το 1 - 9 και τα κόλλησε με τη σειρά σε κάθε λωρίδα.






Αναρωτηθήκαμε για ποιό λόγο οι λωρίδες είναι 9 κι όχι 10 ή 20 ή 5..

Διάβασα συλλαβιστά τη φράση
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Ή ΘΑΝΑΤΟΣ
χτυπώντας παράλληλα παλαμάκια και τους ζήτησα να μετρήσουν τα παλαμάκια.Μέτρησαν 9 χτυπήματα κι αφού κάναμε την επαλήθευσή μας μετρώντας για άλλη μια φορά τα παλαμάκια καταλάβαμε για ποιο λόγο οι λωρίδες της σημαίας μας είναι 9.
Χτυπήσαμε όλοι μαζί σε παλαμάκια τις συλλαβούλες της φράσης και στη συνέχεια τις τοποθετήσαμε σε μια μεγάλη σημαία.



Τέλος,τους έδωσα τη φράση την οποία είχα πληκτρολογήσει στον Η/Υ,έκοψαν τις συλλαβές και τις κόλλησαν μια μια με τη σειρά πάνω στη δική τους σημαιούλα.




Το τελικό αποτέλεσμα είναι αυτό.